Yleiset sopimusehdot Kirjekuorimaa.fi

Artikla 1 - Määritelmät


In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Lisäsopimus: sopimus, jossa kuluttaja hankkii tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluja etäsopimuksen mukaisesti ja nämä tuotteet, digitaalinen sisältö ja/tai palvelut toimittaa yrittäjä tai kolmas osapuoli kyseisen kolmannen osapuolen ja yrittäjän välisen sopimuksen perusteella;
  2. Harkinta-aika: ajanjakso, jonka aikana kuluttaja voi käyttää peruuttamisoikeuttaan;
  3. Kuluttaja: luonnollinen henkilö, joka ei harjoita kaupallista toimintaa;
  4. Päivä: kalenteripäivä;
  5. Digitaalinen sisältö: digitaalisessa muodossa tuotetut ja toimitetut tiedot;
  6. Jatkuvan suorituksen sopimus: sopimus, jonka tarkoituksena on tuotteiden, palvelujen ja/tai digitaalisen sisällön toimittaminen tiettynä ajanjaksona;
  7. Tietoväline: kaikki keinot, mukaan lukien sähköposti, joiden avulla kuluttaja tai yrittäjä voi tallentaa hänelle henkilökohtaisesti suunnattuja tietoja siten, että tuleva tarkastelu ja käyttö on mahdollista sellaisen ajanjakson aikana, joka vastaa sitä tarkoitusta, johon tiedot on tarkoitettu ja joka mahdollistaa tallennettujen tietojen muuttamattoman jäljentämisen;
  8. Peruuttamisoikeus: kuluttajan mahdollisuus olla jatkamatta etäsopimusta harkinta-ajan kuluessa;
  9. Yrittäjä: oikeushenkilö, joka tarjoaa tuotteita, digitaalista sisältöä (pääsy) ja/tai palveluita kuluttajille etäpalveluna;
  10. Etäsopimus: yrittäjän ja kuluttajan tekemä sopimus koskien organisoidulla järjestelmällä etämyytyjä tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluita ja jossa käytetään yksinomaisesti tai lisäksi yhtä tai useampaa etäviestintäteknologiaa sopimuksen tekemiseen;
  11. Vakiomuotoinen peruutuslomake: liitteeseen 1 sisältyvä eurooppalainen vakiomuotoinen peruutuslomake;
  12. Etäviestintäteknologia: tapa tehdä sopimus ilman, että kuluttaja ja yrittäjä ovat samassa paikassa samaan aikaan;

Artikla 2 - Yrittäjän henkilöllisyys


Yrittäjän nimi:
Koro PackVision B.V. / Kirjekuorimaa.fi
Yrityksen osoite:
Beverwaardseweg 101, 3077 GK Rotterdam, Alankomaat
Käyntiosoite:
Beverwaardseweg 101, 3077 GK Rotterdam, Alankomaat
Puhelinnumero:
+0031 10 747 0053 (aukioloajat maanantai–perjantai 08.30–17:00 (CET))
Sähköpostiosoite:
iinfo@kirjekuorimaa.fi
Kauppakamarin numero:
NL820106951B01
ALV-numero:
24447047

Artikla  3 - Sovellettavuus


  1. Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan kaikkiin yrittäjän tekemiin tarjouksiin sekä kaikkiin yrittäjän ja kuluttajan välillä tehtyihin etäsopimuksiin.
  2. Ennen etäsopimuksen tekemistä yrittäjän on asetettava näiden yleisten sopimusehtojen teksti saataville veloituksetta ja mahdollisimman pian. Jos tämä on kohtuudella mahdotonta, yrittäjän on ilmoitettava, millä tavoin yleisiä sopimusehtoja voidaan tarkastella ja että ne lähetetään pyydettäessä maksutta ennen etäsopimuksen tekemistä.
  3. Jos etäsopimus tehdään sähköisesti, näiden yleisten sopimusehtojen teksti voidaan edellisestä kohdasta poiketen ja ennen etäsopimuksen tekemistä toimittaa kuluttajalle sähköisesti siten, että kuluttaja voi tallentaa sen helposti pitkäaikaiselle tietovälineelle. Jos tämä on kohtuudella mahdotonta, ennen etäsopimuksen tekemistä täsmennetään, missä yleisiä sopimusehtoja voidaan tarkastella sähköisessä muodossa ja että ne lähetetään pyydettäessä maksutta asiakkaalle joko sähköisesti tai muulla tavalla.
  4. Jos näiden yleisten sopimusehtojen lisäksi sovelletaan tiettyä tuotetta tai palvelua koskevia ehtoja, sovelletaan vastaavasti toista ja kolmatta kohtaa, ja ristiriitaisten ehtojen tapauksessa kuluttajalla on aina mahdollisuus vedota hänelle edullisimpaan sovellettavaan ehtoon.

Artikla 4 - Tarjous


  1. Jos tarjous on voimassa rajoitetun ajan tai jos sovelletaan tiettyjä ehtoja, se on mainittava nimenomaisesti tarjouksessa.
  2. Tarjous sisältää täyden ja tarkan kuvauksen tarjotuista tuotteista, digitaalisesta sisällöstä ja/tai palveluista. Kuvaus on riittävän yksityiskohtainen, jotta kuluttaja voi arvioida tuotteet tai palvelut ja/tai digitaalisen sisällön asianmukaisesti. Jos yrittäjä käyttää kuvia, ne ovat totuudenmukaisia kuvia tarjotuista tuotteista ja/tai palveluista.
  3. Tarjouksessa olevat ilmiselvät virheet eivät sido yrittäjää. Kaikki tarjoukset sisältävät sellaiset tiedot, että kuluttajalle on selvää, mitkä oikeudet ja velvollisuudet liittyvät tarjouksen hyväksymiseen.

Artikla 5 - Sopimus


  1. Ellei kohdan 4 ehdoista muuta johdu, sopimus astuu voimaan, kun kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen ja täyttänyt määritettyjen ehtojen vaatimukset.
  2. Jos kuluttaja on hyväksynyt tarjouksen sähköisesti, yrittäjän on viipymättä vahvistettava sähköisesti vastaanottaneensa tarjouksen hyväksynnän. Niin kauan kuin kyseisen hyväksynnän vastaanottamista ei ole vahvistettu, kuluttaja voi kieltäytyä sopimuksesta.
  3. Jos sopimus tehdään sähköisesti, yrittäjä ryhtyy asianmukaisiin teknisiin ja organisatorisiin turvallisuustoimiin sähköisen tiedonsiirron osalta ja varmistaa turvallisen verkkoympäristön. Jos kuluttaja voi maksaa sähköisesti, yrittäjän on noudatettava asianmukaisia turvallisuustoimia.
  4. Yrittäjä voi lain sallimissa rajoissa kerätä tietoja kuluttajan kyvystä täyttää maksuvelvoitteensa sekä kaikista etäsopimuksen vastuulliseen tekemiseen liittyvistä tosiseikoista ja tekijöistä. Jos yrittäjällä on tämän keräämisen tulosten perusteella perusteltu syy olla tekemättä sopimusta, hänellä on laillinen oikeus kieltäytyä tilauksesta tai perustellusta pyynnöstä tai lisätä täytäntöönpanoon erityisehtoja
  5. Ennen tuotteen toimittamista yrittäjä lähettää seuraavat tiedot yhdessä tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön kanssa kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi tallentaa ne helposti pitkäaikaiselle tietovälineelle:
  1. Vrittäjän toimipaikan käyntiosoite;
  2. Johon kuluttaja voi tarvittaessa lähettää valitukset edellytykset ja tapa, jolla kuluttaja voi käyttää peruuttamisoikeutta, tai tapauksen mukaan selkeät tiedot siitä;
  3. johon sisältyvät kaikki tuotteen, palvelun tai digitaalisen sisällön verot, soveltuvin osin toimituskustannukset ja maksutapa, toimitustapa tai etäsopimuksen täytäntöönpano sopimuksen purkamista koskevat vaatimukset, jos sopimus on voimassa yli vuoden tai toistaiseksi vakiomuotoinen peruutuslomake;
  4. jos sopimus on voimassa yli vuoden tai toistaiseksi vakiomuotoinen peruutuslomake, jos kuluttajalla on peruuttamisoikeus
  5. Jos sopimus on jatkuva, edellisen kappaleen ehtoa sovelletaan ainoastaan ensimmäiseen toimitukseen.

Artikla 6 - Peruuttamisoikeus


Tuotteet:

  1. uluttaja voi kieltäytyä tekemästä tuotteen ostosopimusta syytä ilmoittamatta vähintään 14 päivän harkinta-ajan kuluessa. Yrittäjä voi kysyä kuluttajalta syytä peruuttamiselle, mutta ei voi pakottaa häntä ilmoittamaan syytä/syitä;
  2. Alakohdassa 1 määritetty harkinta-aika alkaa päivästä, jona kuluttaja tai hänen etukäteen nimeämänsä kolmas osapuoli, joka ei ole kuljetusyritys, vastaanottaa tuotteen, tai:
    1. jos kuluttaja tilasi useita tuotteita samassa tilauksessa: päivänä, jona kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanotti viimeisen tuotteen. Yrittäjä voi kieltäytyä useita tuotteita sisältävästä tilauksesta, jos tuotteiden toimituspäivät ovat erit, kunhan yrittäjä ilmoittaa asiasta selkeästi kuluttajalle ennen tilausprosessia;
    2. Jos tuotteen toimitus koostuu useasta erästä tai osasta: päivänä, jona kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanotti viimeisen erän tai viimeisen osan;
    3. Jos on kyse sopimuksesta, joka koskee tuotteiden säännöllistä toimittamista tiettynä ajanjaksona: päivänä, jona kuluttaja tai hänen nimeämänsä kolmas osapuoli vastaanotti ensimmäisen tuotteen.
  3. Jos on kyse palveluista ja digitaalisesta sisällöstä, jota ei toimiteta fyysisesti: Kuluttaja voi irtisanoa palvelusopimuksen tai sopimuksen sellaisen digitaalisen sisällön toimittamisesta, jota ei toimiteta fyysisesti, syytä ilmoittamatta vähintään 14 päivän kuluessa. Yrittäjä voi kysyä kuluttajalta syytä peruuttamiselle, mutta ei voi pakottaa häntä ilmoittamaan syytä/syitä.
  4. Edellä artiklassa 3 ilmoitettu harkinta-aika alkaa sopimuksen tekemistä seuraavana päivänä. Pidennetty harkinta-aika tuotteille, palveluille ja digitaaliselle sisällölle, joita ei ole toimitettu fyysisesti, jos peruuttamisoikeudesta ei anneta tietoja:
  5. Jos yrittäjä ei ole antanut kuluttajalle laillisesti vaadittuja tietoja peruuttamisoikeudesta tai ei ole toimittanut vakiomuotoista peruutuslomaketta, harkinta-aika päättyy kahdentoista kuukauden kuluttua alkuperäisen harkinta-ajan päättymisestä tämän artiklan edellisissä alakohdissa määritetyn harkinta-ajan mukaisesti.
  6. Jos yrittäjä on antanut edellisessä artiklassa määritetyt tiedot kuluttajalle kahdentoista kuukauden kuluessa alkuperäisen harkinta-ajan alkamispäivästä, harkinta-aika päättyy 14 päivän kuluttua siitä päivästä, jona kuluttaja sai tiedot.

Artikla 7 - Kuluttajan velvollisuudet harkinta-aikana


  1. Tänä aikana kuluttajan tulee käsitellä tuotetta ja pakkausta varoen. Kuluttajan tulee purkaa tuote pakkauksesta tai käyttää sitä vain siinä määrin kuin on tarpeen tuotteen luonteen, ominaisuuksien ja vaikutuksen määrittämiseksi. Johtavana periaatteena on, että kuluttaja saa käsitellä tuotetta ja tarkastaa sen vain sellaisella tavalla, jolla tuotetta saa käsitellä kaupassa.
  2. Kuluttaja on vastuussa ainoastaan tuotteen arvon alenemisesta, joka johtuu tuotteen sellaisesta käsittelystä, joka ylitti alakohdassa 1 sallitun rajan.
  3. Kuluttaja ei vastaa tuotteen arvon alenemisesta, jos yrittäjä ei ole antanut hänelle kaikkia lain vaatimia tietoja peruuttamisoikeudesta ennen sopimuksen tekemistä.

Artikla 8 - Kuluttajan peruuttamisoikeuden käyttäminen ja kustannukset


  1. os kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, hänen on ilmoitettava siitä yrittäjälle selkeästi vakiomuotoisella peruutuslomakkeella harkinta-ajan kuluessa.
  2. Kuluttajan on palautettava tuote tai toimitettava se yrittäjälle (yrityksen valtuutetulle edustajalle) mahdollisimman pian, mutta kuitenkin 14 päivän kuluessa alkaen alakohdassa 1 mainittua ilmoitusta seuraavasta päivästä. Tätä ei tarvitse tehdä, jos yrittäjä tarjoutui noutamaan tuotteen itse. Kuluttaja on noudattanut tuotteen palautusaikaa, jos tuote palautetaan ennen harkinta-ajan päättymistä.
  3. Kuluttajan on palautettava tuote kaikkien toimitettujen lisätarvikkeiden kanssa, ja jos se on kohtuudella mahdollista, alkuperäisessä kunnossa ja pakkauksessa sekä yrittäjän antamien kohtuullisten ja selkeiden ohjeiden mukaisesti.
  4. Peruuttamisoikeuden asianmukaiseen ja oikea-aikaiseen käyttöön liittyvä riski ja todistustaakka lankeavat kuluttajalle.
  5. Kuluttaja vastaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvista välittömistä kustannuksista. Jos yrittäjä ei ole ilmoittanut, että kuluttajan on vastattava näistä kustannuksista, tai jos yrittäjä on ilmoittanut vastaavansa kustannuksista itse, kuluttajan ei tarvitse maksaa tuotteen palauttamisesta aiheutuvia kustannuksia.
  6. Jos kuluttaja käyttää peruutusoikeuttaan sen jälkeen, kun hän on ensin nimenomaisesti pyytänyt, että palvelun suorittamista tai kaasun, veden tai sähkön toimittamista, jota ei ole saatettu myyntivalmiiksi, aloitetaan rajoitetussa määrin tai määrättynä määränä harkinta-aikana, kuluttajan on maksettava yrittäjälle määrä, joka vastaa peruuttamishetkellä jo täytetyn velvoitteen osaa verrattuna velvoitteen täysimääräiseen noudattamiseen.
  7.  Kuluttaja ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat sellaisten veden, kaasun tai sähkön luovutukseen liittyvien palvelujen suorittamisesta, joita ei ole saatettu myyntiin rajoitetussa määrin, eikä kaukolämmön luovutuksesta:
    1. jos yrittäjä ei ole toimittanut kuluttajalle lain vaatimia tietoja peruuttamisoikeudesta, kustannuksen korvaamisesta peruuttamistapauksessa tai vakiomuotoista peruutuslomaketta;
    2. tai jos kuluttaja ei ole nimenomaisesti pyytänyt, että palvelun suorittaminen tai kaasun, veden ja sähkön tai kaukolämmön toimittaminen aloitetaan harkinta-aikana.
  8. Kuluttaja ei vastaa kustannuksista, jotka aiheutuvat sellaisen digitaalisen sisällön täydestä tai osittaisesta toimittamisesta:
    1. jota ei ole tallennettu fyysiselle tietovälineelle, jos hän ei ole ennen toimitusta nimenomaisesti suostunut sopimuksen täytäntöönpanon aloittamiseen ennen harkinta-ajan päättymistä hän, tai;
    2. ei hyväksynyt peruuttamisoikeuden menettämistä suostumuksen antaessaan, tai
    3. yrittäjä ei vahvistanut kuluttajan ilmoitusta.
  9. Jos kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan, kaikki lisäsopimukset päättyvät lainsäädännön nojalla.

Artikla 9 - Yrittäjän velvollisuudet peruuttamistapauksessa


  1. Jos yrittäjä tekee peruuttamisilmoituksen mahdolliseksi sähköisesti, hänen on lähetettävä viipymättä palautuskuitti.
  2. Yrittäjän on korvattava kaikki kuluttajan suorittamat maksut, mukaan lukien mahdolliset toimituskulut, joita kuluttajalta on voitu periä palautetusta tuotteesta, mahdollisimman pian, mutta kuitenkin 14 päivän kuluessa siitä päivästä, jona kuluttaja ilmoitti peruuttamisesta. Ellei yrittäjä tarjoudu noutamaan itse tuotetta, hän voi odottaa tuotteen takaisinmaksun kanssa siihen asti, kun on vastaanottanut tuotteen tai kunnes kuluttaja on osoittanut, että hän on palauttanut tuotteen, sen mukaan, kumpi toteutuu ensin.
  3. Yrittäjän on käytettävä samaa maksutapaa, jota kuluttaja käytti, ellei kuluttaja suostu muuhun maksutapaan. Rahojen palautus on kuluttajalle maksuton.
  4. Jos kuluttaja valitsee edullisimman vakiotoimituksen sijasta kalliimman toimitustavan, yrittäjän ei tarvitse korvata kalliimman toimitustavan aiheuttamia lisäkustannuksia.

Artikla 10 - Peruuttamisoikeuden ulkopuolelle sulkeminen


Yrittäjä voi jättää peruuttamisoikeuden ulkopuolelle seuraavat tuotteet ja palvelut, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, että hän on ilmoittanut tästä selvästi tarjouksen tehdessään tai ainakin hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä:

  1. Tuotteet tai palvelut, joiden hinta voi vaihdella rahoitusmarkkinoilla, joihin yrittäjällä ei ole vaikutusvaltaa, ja jotka voivat toteutua peruuttamisjakson kuluessa
  2. Julkisen huutokaupan aikana tehdyt sopimukset: Julkinen huutokauppa määritellään myyntimenetelmäksi, jossa yrittäjä tarjoaa tuotteita, digitaalista sisältöä ja/tai palveluja kuluttajalle, joka on henkilökohtaisesti läsnä tai jolla on mahdollisuus olla henkilökohtaisesti läsnä huutokaupassa, joka pidetään huutokaupanpitäjän johdolla ja jossa voittaja on velvollinen ostamaan tuotteet, digitaalisen sisällön ja/tai palvelut;
  3. Palvelusopimukset sen jälkeen, kun palvelu on suoritettu kokonaisuudessaan, mutta vain siinä tapauksessa:
    1. että suoritus alkoi kuluttajan nimenomaisella ennakkosuostumuksella
    2. ja kuluttaja ilmoitti, että hän menettää peruuttamisoikeutensa heti, kun yrittäjä on täyttänyt sopimuksen täysimääräisesti Palvelusopimukset;
  4. jotka koskevat majoituksen tarjoamista tietyn täytäntöönpanokauden aikana ja jotka eivät liity asumistarkoituksiin, tavarankuljetuksiin, auton vuokrauspalveluihin tai ateriapalveluihin;
  5. Vapaa-ajan aktiviteetteihin liittyvät sopimukset, kun sopimuksessa on määrätty tietty suorituspäivä tai -aika;
  6. Kuluttajan eritelmien mukaisesti valmistetut tuotteet, joita ei ole esivalmistettu ja jotka on valmistettu kuluttajan henkilökohtaisen valinnan tai päätöksen perusteella tai jotka on tarkoitettu tietylle henkilölle;
  7. Pilaantuvat tuotteet tai tuotteet, joiden kestävyys on rajoitettu;
  8.  Sinetöidyt tuotteet, jotka terveys- tai hygieniasyistä eivät sovellu palautettaviksi ja joiden sinetti on rikottu;
  9. Tuotteet, jotka luonnostaan sekoittuvat peruuttamattomasti muihin tuotteisiin;
  10. Alkoholijuomat, joiden hinnasta on sovittu sopimuksen tekemisen yhteydessä, mutta jotka voidaan toimittaa vasta 30 päivän kuluttua ja joiden todellinen arvo riippuu markkinoiden vaihteluista, joihin yrittäjä ei voi vaikuttaa;
  11. Sinetöidyt ääni- ja videotallenteet sekä tietokoneohjelmat, joiden sinetit on rikottu toimituksen jälkeen;
  12. Sanomalehdet, aikakauslehdet ja muut lehtijulkaisut, lukuun ottamatta niiden tilauksia;
  13. Digitaalisen sisällön toimittaminen muutoin kuin fyysisesti, mutta ainoastaan siinä tapauksessa, jos:
    1. suoritus aloitettiin kuluttajan nimenomaisella ennakkosuostumuksella, tai jos
    2. kuluttaja ilmoitti menettävänsä peruuttamisoikeutensa tekemällä niin.

Artikla 11 - Hinta


  1. Tarjottujen tuotteiden ja/tai palvelujen hintoja ei koroteta tarjouksessa ilmoitettuna voimassaoloaikana, ellei arvonlisäverokantojen muutoksista aiheutuvista hinnanmuutoksista muuta johdu.
  2.  Toisin kuin edellisessä kappaleessa on mainittu, yrittäjä voi tarjota tuotteita tai palveluja, joiden hinnat voivat vaihdella rahoitusmarkkinoilla tavalla, johon yrittäjä ei voi vaikuttaa. Tarjouksessa ilmoitetaan, että hinnat saattavat vaihdella ja että kaikki ilmoitetut hinnat ovat tavoitehintoja.
  3. Hinnankorotukset 3 kuukauden sisällä sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain, jos se johtuu uudesta lainsäädännöstä.
  4. Hinnankorotukset 3 kuukauden jälkeen sopimuksen tekemisestä ovat sallittuja vain:
    1. jos yrittäjä on niin määrännyt ja ne ovat tulosta lainsäädännöstä tai määräyksistä; tai
    2. kuluttajalla on oikeus purkaa sopimus ennen hinnankorotuksen alkamispäivää.
  5. Kaikki tuotteiden tai palvelujen tarjouksessa ilmoitetut hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Artikla 12 - Sopimuksen täytäntöönpano ja lisätakuu


  1. Yrittäjä takaa, että tuotteet ja/tai palvelut ovat sopimuksen mukaisia, tarjouksessa lueteltujen eritelmien mukaisia, kohtuullisten käytettävyys- ja/tai luotettavuusvaatimusten mukaisia sekä voimassa olevien lakisääteisten määräysten ja/tai viranomaismääräysten mukaisia sopimuksen tekopäivänä. Jos niin on sovittu, yrittäjä takaa myös, että tuote soveltuu muuhun kuin normaalikäyttöön.
  2. Yrittäjän, tämän toimittajan, valmistajan tai maahantuojan tarjoama lisätakuu ei saa koskaan vaikuttaa niihin oikeuksiin ja vaatimuksiin, joita kuluttaja voi käyttää yrittäjää vastaan yrittäjän laiminlyödessä velvoitteitaan, jos yrittäjä ei ole noudattanut omaa sopimusosaansa.
  3. Lisätakuulla tarkoitetaan jokaista sellaista yrittäjän, tämän toimittajan, maahantuojan tai valmistajan velvoitetta, jossa hän luovuttaa kuluttajalle tiettyjä oikeuksia tai vaatimuksia, jotka menevät pidemmälle kuin mitä häneltä lain mukaan vaaditaan, jos hän ei noudata omaa sopimusosaansa.

Artikla 13 - Toimitus ja täytäntöönpano


  1. Yrittäjän tulee noudattaa parasta mahdollista huolellisuutta vastaanottaessaan tilauksia ja toteuttaessaan tuotetilauksia sekä arvioidessaan palvelujen tarjoamista koskevia pyyntöjä.
  2. Toimituspaikka on osoitteessa, jonka kuluttaja antaa yrittäjälle.
  3. Näiden yleisten sopimusehtojen artiklan 4 määräyksiä asianmukaisesti noudattaen yrittäjän on toteutettava hyväksytyt tilaukset sopivalla nopeudella, mutta kuitenkin vähintään 30 päivän kuluessa, ellei muusta toimitusajasta ole sovittu. Jos toimitus on viivästynyt tai jos tilausta ei voida toteuttaa tai se voidaan toteuttaa vain osittain, asiasta on ilmoitettava kuluttajalle yhden kuukauden kuluessa tilauksesta. Tällöin kuluttajalla on oikeus kieltäytyä sopimuksesta veloituksetta.
  4. Edellisen kappaleen mukaisen kieltäytymisen jälkeen yrittäjän on palautettava kuluttajan suorittama maksu viipymättä, mutta kuitenkin vähintään 30 päivän kuluessa kieltäytymisestä.
  5. Tuotteiden katoamis- ja/tai vaurioitumisriski on yrittäjän vastuulla siihen asti, kunnes tuote toimitetaan kuluttajalle tai kuluttajalle kerrotulle etukäteen nimetylle edustajalle, ellei nimenomaisesti toisin sovita.

Artikla 14 - Jatkuvan suorituksen sopimukset: kesto, irtisanominen ja uusiminen


Irtisanominen:

Laajennus:

kesto:

  1. Kuluttaja voi milloin tahansa irtisanoa sopimuksen, joka tehtiin määräämättömäksi ajaksi ja joka ulottuu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palvelujen säännölliseen toimitukseen, noudattaen irtisanomismääräyksiä ja enintään kuukauden irtisanomisajalla.
  2. Kuluttaja voi milloin tahansa irtisanoa sopimuksen, joka tehtiin tietyksi ajaksi ja joka ulottuu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palvelujen säännölliseen toimitukseen tietyn ajanjakson lopussa, noudattaen irtisanomismääräyksiä ja enintään kuukauden irtisanomisajalla.
  3.  Kuluttaja voi irtisanoa edellisissä kappaleissa mainitut sopimukset:
    1. milloin tahansa, eli sitä ei tule rajoittaa irtisanomiseen tiettynä ajankohtana tai tiettynä ajanjaksona;
    2. vähintään samalla tavalla kuin hän ne teki;
    3. aina samalla ilmoituksella kuin millä yrittäjä sen määräsi.
  4. Pidentäminen Määrätyksi ajaksi tehtyä sopimusta, joka ulottuu tuotteiden (mukaan lukien sähkö) tai palvelujen säännölliseen toimittamiseen, ei voida automaattisesti pidentää tai uusia määräajaksi.
  5. Edellisestä kappaleesta huolimatta määräaikainen sopimus, joka ulottuu aikakauslehtien, sanomalehtien, viikoittaisten sanomalehtien ja muiden lehtien säännölliseen toimittamiseen, voidaan ilman erillisiä toimenpiteitä uusia enintään kolmeksi kuukaudeksi, jos kuluttaja voi irtisanoa tämän pidennetyn sopimuksen pidennyksen lopussa enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla.
  6. Sopimusta, joka on tehty määräajaksi ja joka ulottuu tuotteiden tai palvelujen säännölliseen toimittamiseen, voidaan jatkaa ilman erillisiä toimenpiteitä määräämättömäksi ajaksi vain, jos kuluttaja voi peruuttaa sen milloin tahansa yhden kuukauden kuluessa. Ilmoitusaika on enintään kolme kuukautta, jos sopimus koskee aikakauslehtien, sanomalehtien, viikkolehtien ja muiden lehtien säännöllistä toimittamista, mutta vähemmän kuin yksi kuukausi
  7. Sopimus, jonka kesto on rajoitettu aikakauslehtien, sanomalehtien, viikkolehtien ja muiden lehtien säännölliseen toimittamiseen (kokeilu- tai aloitustilaus), päättyy ilman erillisiä toimenpiteitä automaattisesti kokeilu- tai aloitusjakson jälkeen.
  8. Kesto Jos sopimuksen kesto on pidempi kuin yksi vuosi, kuluttaja voi irtisanoa sopimuksen milloin tahansa vuoden kuluttua enintään yhden kuukauden irtisanomisajalla, ellei kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuus estä sopimuksen irtisanomista ennen sovitun ajan päättymistä.

Artikla 15 - Maksaminen


  1. Ellei sopimuksessa tai lisäehdoissa toisin määrätä, kuluttajan maksettavaksi tulevat summat on maksettava 14 päivän kuluessa harkinta-ajasta tai, jos harkinta-aikaa ei ole, 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä. Jos kyseessä on palvelun tarjoamista koskeva sopimus, tämä ajanjakso alkaa siitä päivästä, jona kuluttaja on saanut vahvistuksen sopimuksesta.
  2. Jos ennakkomaksusta on sovittu, kuluttaja ei voi vedota mihinkään kyseisen tilauksen tai kyseis(t)en palvelu(je)n toteuttamiseen liittyvään oikeuteen ennen sovitun ennakkomaksun suorittamista.
  3. Kuluttajalla on velvollisuus ilmoittaa viipymättä yrittäjälle mahdollisista virheistä annetuissa tai määritetyissä maksutiedoissa.
  4. Jos kuluttaja ei ole täyttänyt maksuvelvoitettaan ajoissa ja yrittäjä on ilmoittanut hänelle maksun viivästymisestä sekä antanut kuluttajalle 14 päivän määräajan maksuvelvoitteiden täyttämiseen, kuluttajan on maksettava lakisääteinen korko maksettavasta summasta ja yrittäjällä on oikeus veloittaa kuluttajalta mahdolliset tuomioistuinten ulkopuoliset perintäkulut. Nämä tuomioistuinten ulkopuoliset perintäkulut ovat enintään 15 %, kun jäljellä on enintään 2 500 €, 10 %, kun kyseessä ovat seuraavat 2 500 € ja 5 %, kun kyseessä ovat seuraavat 5 000 €, mutta kuitenkin vähintään 40 €. Yrittäjä voi poiketa edellä mainituista määristä ja prosenttiosuuksista kuluttajan hyväksi. 

Artikla 16 - Valitusmenettely


  1. Yrittäjällä on oltava käytössä riittävä valitusmenettely, ja valitus on käsiteltävä tämän valitusmenettelyn mukaisesti.
  2. Sopimuksen toteuttamista koskevat valitukset on toimitettava täydessä muodossa ja selkeästi yrittäjälle kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun kuluttaja on havainnut virheet.
  3. Voor beschadigingen aan de verpakking en/of het product geldt dat deze uiterlijk binnen 3 werkdagen na bezorgdatum per email dienen te worden ingediend. Minimaal benodigd is een foto van het verzendlabel en een foto waaruit de aard van de beschadiging aan de goederen voor een buitenstaander duidelijk herkenbaar en zichtbaar is.
  4. Yrittäjälle tehtyihin valituksiin on vastattava 14 päivän kuluessa valituksen vastaanottamisesta. Jos valituksen käsittely vaatii ennakoitavissa olevaa pidempää käsittelyaikaa, yrittäjän on vastattava 14 päivän kuluessa vastaanottamisilmoituksella ja maininnalla, milloin kuluttaja voi odottaa yksityiskohtaisempaa vastausta.
  5. Indien de klacht niet binnen een redelijke termijn dan wel binnen 3 maanden na het indienen van de klacht in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikla 17 -  Lisäsäännöt tai poikkeukset


  1. Näiden yleisten sopimusehtojen lisäsäännöt ja/tai poikkeukset eivät saa olla vahingoksi kuluttajalle, vaan ne on asetettava saataville kirjallisesti tai siten, että kuluttaja voi tallentaa ne helposti pitkäaikaiselle tietovälineelle
Napsauta tästä, jos haluat tulostaa yleiset ehdot ja/tai tallentaa ne PDF-tiedostona.